Stommengardens Prince Halo

Ägare:

Ägare och uppfödare Berit Magnusson Alingsås

Plats/ort: Allingsås

En härlig gosse född 2022 här på gården. Lyhörd och känslig när man hanterar honom, nyfiken på nya saker. Tillbringar dagarna med kompisen Myles i hagen, antingen full rulle, eller slappar i solskenet. Snart på väg till ny ägare och nya äventyr.

Vill du som medlem skicka in månadens Fell till oss?

Fyll i dokumentet och maila till oss!

Månadens Fellponny

Skicka in en bild på din fellponny samt skriver lite info om hästen m.m., se formulär nedan som kan fungera som hjälp samt ett exempel på MF på hemsidan .

Vi börjar med att be er skicka in en bild tagen i januari -24 senast den 25 januari, då vi utser Månadens Fell i januari-24. Bilden kommer att finnas på hemsidan under Månadens Fell senast den sista i varje månad. Vi hoppas på att det kommer in flera bilder varje månad och bilder som inte blir månadens fell vill vi gärna få lov att använda till kommande kalender 2025 samt lägga upp i vårt fellponnygalleri på hemsidan, svenskafellponnyforeningen.se

Bilden skickar du, högupplöst, till vår mejl kontakt@svenskafellponnyforeningen.se   Genom att du skickar bilden/bilder så godkänner du att vi får använda bilden och att den får visas för allmänheten.

Fortsätt att skicka in bild på din fell under hela året fram.  Brytdatum den 25 i varje månad.

MALL - Månadens Fellponny

Månad

Hästens fullständiga namn/tilltalsnamn

Födelsedatum/Kön

Fader/ Sire

Moder/DAm

Ägare

Plats/ort

Hästens historia ex född i England/Sverige mm

Lite om varför just du valt Fell/egenheter/aktiviteter

Övrigt

Om du skickar in bilder flera månader vilket vi hoppas, så behöver du förstås inte fylla i beskrivning varje gång om inget ändrats, endast månad då bilden är tagen.

Februari 2024

Stommengardens Pixie

Stommengardens Pixie , 70-21-2907

Födelsedatum/Kön: 2021, Sto

Fader/ Sire:

Jamathad Tyson FP72392C*; 70-14-1176

Moder/Dam:

Brackenbank Pippa FP5548, 27-11-0002

Ägare: Lisa Wahlberg men bor och tränas av Elin Månsson.

Plats/ort: Hörby, Skåne

Pixie är född i Sverige hos Berit Magnusson

Jag, Elin, såg två fellponnyhingstar till salu för några år sedan och min kompis Lisa köpte dem och när jag fick köra in och arbeta med dem så förälskade jag mig i rasen. Jag håller nu på att köra in Pixie och ser fram emot många roliga år med henne.

Pixie är ett piggt och glatt sto, älskar att arbeta och kommer alltid i hagen. Jag tror vi kommer ha roligt ihop i många år. Det är meningen att hon skall få föl med föl med hingsten Blackmoore Chalimero i framtiden så förhoppningsvis blir det fler fina fellponnies för mig att jobba med.

Januari 2024

Blackmoore Chamaro, Maro

Födelsedatum/Kön; 2018-04-17 Valack

Fader/Sire; Townend Robbie

Moder/Dam; Lunesdale Last Rose

Ägare; Anneli Johansson

Plats/ort; Hägerstalund, Norra Stockholm

Ägs av mig Anneli Johansson och Maro bor i Hägerstalund, Norra Stockholm, han är född i Helsingborg, Sverige

Jag har ägt Maro sen han var 7 månader. Maro är en filosof med egen vilja, men är både grundinriden och inkörd och gillar att arbeta och förståss busa med kompisarna I hagen 🙂

Nu är denna bild tagen när vi tömkör pä ridbanan och han hör smällare o står blixt still.

December 2023

Murthwaite Ally, Lalle

Födelsedatum/Kön;  2010-06-02 valack

Fader/Sire; Bracklinn Jackpot (FP1036*)

Moder/Dam; Murthwaite Maydew (FP1711)

Ägare; Annika Lindberg, ägare nr 3, sedan okt -19

Plats/ort; Skogstorp,Falkenberg

Hästens historia ex född i England/Sverige mm; Föddes i Cumbria i norra England på stud Murthwaite, kom till Sverige som hingst vid ca 1 års ålder, tänkt som avelshingst men ej helt ok i genitalia så det blev kastrering och vid tre år flyttade Lalle till Råneå i norr. Vid 9 års ålder köpte jag honom och har nu haft glädjen att få ha honom hemma på lilla torpet hos mig i drygt 4 år.

Lite om varför just du valt Fell/egenheter/aktiviteter; Sommaren -18 var vi på semester på Samsö i Danmark och fick då se två svarta lurviga hästar, gulliga hästar som vi inte kunde bestämma ras på. Jag blev väldigt förtjust i dom och tog kontakt med ägaren och fick reda på att det var fellponnies. Sedan började letandet i Sverige och studiebesök hos Berit i Alingsås som är den som fött upp och gjort rasen känd i Sverige. Gjorde även ett besök hos en uppfödare i England, då det var svårt att hitta inridna äldre fell i Sverige. Precis innan avresa till England kom Lalle upp på Hästnet och jag bad ägarna hålla honom till mig ifall jag inte hittade något i England. Efter resan så bestämde jag mig för att köpa Lalle från Råneå. Lalle är fritidshäst vi rider mest ut, men tränar även lite dressyr och hopp. Eftersom jag byggde uteboxar på tomten och ville ha hästarna hemma så fick jag köpa häst nr 2, ett dalessto direkt från England, som kompis till Lalle. Har tre medryttare som jag rider med.

Övrigt; Köpte min första häst Lalle när jag gått i pension vid 64 års ålder, underbart att kunna göra det efter att ha drömt om egen häst i tonåren, sedan långt uppehåll med hästar när jobb och familj kom in i livet, men var ibland medryttare på vänners hästar, det är aldrig för sent.