Fellponny

Fellponnyn har sitt ursprung och störst spridning i dom bergiga hedlandskapen i Cumbria i norra England (denna typ av berg heter fell på engelska). Där har dom troligtvis strövat sen förhistorisk tid. Under Järnåldern var dom mindre, mkh under 125 cm, och först under Romartiden kom mkh upp till ca 135 cm (dagens max mkh är 142,2).

Fellponnyn har genom tiderna används till att plöja med, dra slädar, vagnar, bära packning och olika typer av ridning . Just för karavaner av packhästar var dom ypperliga, starka, säkra på foten, hade rask skritt med god aktion i knä och has som gjorde att lasten låg säkert.
Lokalt kallades dom ibland för ”Galloways”, och travlöp med ryttare skedde.
Arbetsponnyerna hölls oftast till på gårdarna, och avelsponnyerna gick uppe i bergen.

1922 startade The Fell Pony Society, med mål att bevara rasens egenskaper och att hålla den renrasig.

Än idag hålls en del semi (halvvilda) flockar av ston och föl i bergen året runt. Gårdarna i byarna runt bergens ”allmänningar” (minst några mil i omkrets), har ofta rättigheter att släppa upp ett antal hästar i bergen. Dessa ston tas ner på våren för fölning och betäckning, går sedan upp igen, för att återkomma på senhösten då fölen delas från stona. Fellponnyerna bär ofta gårdarnas namn som stuterinamn, och detta kan gå i arv i många generationer och är en del av kulturen där.

Fellponnyn av idag är en idealisk allroundponny för både vuxna och barn. Vänlig och stabil, stark och härdig. Har en rask skritt, traven välbalanserad, goda knä och hasaktiviteter i rörelserna som gör den mjuk och komfortabel att sitta på. Det är en klok ponny som kan tänka och lösa problem själv, den är säker på foten och hittar de bästa, säkraste vägarna i terräng.

Passar för både dressyr och hoppning och är en ypperlig körponny för både arbete och tävling.

I Sverige finns idag ca 90-100 fellponnyer. Antalet ökar för varje år genom föl och importer.

Svenska fellponnyföreningen är en liten förening, Oversea Branch till Fell Pony Society.
Föreningen arbetar för att hela tiden öka medlemsantalet, så vi kan fortsätta ordna trevliga aktiviteter för alla fellponnyintresserade.

Ursprungsland: England

Ursprung: Franska, Tyska, Frisiska, Polska och Spanska hästar tillsammans med den Keltiska ponnyn tror man är ursprunget till flera Brittiska raser bland annat Fellponnyn.

Mankhöjd: Ej över 142 cm

Exteriör:

• Huvud: Litet och ädelt  med rak nosprofil, bred panna och avsmalnande ned mot mulen, stora, klara, uframträdande ögon, små fint skurna öron, stora ganascher och stora, öppna näsborrar.
  • Hals: Väl ansatt  med en naturligt hög resning, den är välproportionerad, muskulös och vackert böjd.
  • Rygg:  Ganska väl definierad manke, lång och rak rygg, bred och stark länd, kort, runt, sluttande kors, den tjocka, vågiga svansen samt manen får växa sig riktigt lång.
  • Bål:  Bred och djup bröstkorg, väl tillbakalagda och sluttande bogar, uppdragen buk.
  • Extrimiteter: Välmusklade ben med synnerligen kraftiga, välformade skenor med ett standardmått på minst 20 cm, starka och böjliga hasor, ganska korta kotor med kraftigt hovskägg, runda och väl formade hovar med hårt, blått, hovhorn.

Mentalitet: Fellen är känd för  sitt vänliga och lugna temperament. På bilder så kan Fellponnyerna se ut som små nallebjörnar, speciellt när de har sin vinterskrud, men denna ponny är uppfödd under hårda förhållanden och är van att tänka själv för sin överlevnad. En mentalitet hård som stål har det sagts.

Färg: Svart, brun, mörkbrun, skimmel. Vita tecken så som en liten vit stjärn eller lite vitt på bakkotorna är tillåtet.

Brun Fell

Bybeck Georgie Girl