Jubileumskarta med flaggor

Reg. och pass för föl

Registrering och pass för fellponnyföl födda 2022

Så här gör du:

Om du även vill, (frivilligt) registrera ditt föl i FPS stambok och få nr därifrån, mailar du FPS och ber att få skickat till dej ett REGISTRATION &EQUINE PASSPORT FORM FOR FELL PONY YOUNGSTOCK. Detta för att få det ifyllt när ändå id kontrollanten är på plats.

Ta ut id kontrollant, chippa och gör idkoll på svenska papper + tagel (2 st om engelsk reg). Ta ut ansökan om pass från SH och fyll i.

Posta till SH: Signalementsbeskrivning, chipprapport, 1 tagelprov, ansökan om pass, betäckningsrapporten från FPS (den vita lappen) kopia på moderns stam (ifall dom har holländskt pass, och ej finns i FPS stambok). och VIKTIGT! Lägg en lapp om med :Väntar på raskod.

(vår plan med domarutbildning är ej godkänd än, och vi får ej raskod före detta är klart). Kostnad för pass vet vi ej än.

Spara den engelska ansökan tills du har ditt svenska pass, dessa båda sänds till FPS +1 tagelprov, om man vill ha engelskt reg nr. kostnad för det engelska dokumentet kommer bli ca 10 pund +rekkostnad tillbaka.

Glöm ej fylla i fölen på anläggningen när ni fått tillbaka passen.

Riksutställning 18 september 2022 i Ärla

Propositioner för Svenska Fellponnyföreningens riksutställning 18 september 2022 Plats Ärla, Axelsborg 18 september kl 11.00. Domare Ruth Eastwood från England

Anmälan skickas till Kassören ,Sophie Willoughby, sophiew@hotmail.com, och är bindande, senast den 26 juli 2022, poststämpel räknas, avgift betalas senast 26 juli 2022.

Återbetalning av halva avgiften vid uppvisande av veterinärintyg att hästen ej bör deltaga.
I anmälan ska ingå: hästens namn reg, far och mor med reg, födelsedatum, svenskt tillläggsregnr (om hästen varit i Sverige mer än 60 dagar), klass/klasser man anmäler till, namn, adress, tel , mail till ägare.

Upplysningar om plats och vägbeskrivning: Åsa Pettersson Tel: 0707 811470 Anmälningsavgift betalas till bg 5041-6353 eller swish 1235931886, uppge häst o klass.

Anmälningsavgifter:
a, medlemmar i SFPF, första hästen 250 kr, andra hästen 200 kr, flera 150 kr och föl 100 kr b, ej medlemmar, första hästen 400 kr, andra och fler 300 kr, föl 200 kr
c, maskeradklass, medlemmar 50 kr
d, maskeradklass ej medlemmar 100 kr

Hästägarförsäkran skrivs på på utställningsplats före urlastning , att häst ej varit i kontakt med smittsam sjukdom senaste 3 veckorna och ej påvisar symptom på smittsam sjukdom. Deltagande hästar utöver föl, ska vara influensavaccinerade.

Klasser:
1. 1 åriga hingstar och val.
2. 2 åriga hingstar och val
3. 3 åriga hingstar och val
4. hingstar 4-7 år
5. val 4-7 år
6. hingstar 8 år och äldre
7. val 8 år och äldre
8. 1 åriga ston
9. 2 åriga ston
10. 3 åriga ston
11. ston 4-7 år utan föl
12. ston 8 år och äldre utan föl 13. ston 4 år och äldre med föl 14.hingstföl
15. stoföl

16. veteran, 15 år och äldre
17. maskeradklass, för barn och ungdom upp till 15 år, ledare medföljer.

Anmälare kan välja att anmäla i klass 6, 7 och 12 eller i veteranklass beroende på hästens ålder, ej både och.

Rosett till alla bedömda ponnyer.

Klassvinnare deltager i tävlingen om Best in Show och reserv Best in Show. Bästa föl, bästa unghäst ( 1-3 år), bästa veteran utses.

Barn ungdom under 16 år måste bära godkänd hjälm vid visning/hantering av ponnyerna. Hingst över 1 år skall visas i träns, av person över 16 år, hjälm rekommenderas.

Om utställningen behöver ställas in p.g.a.” force majure” , återbetalas halva avgiften. Om utställningen ställs in på grund av att Sverige ej är på Uks gröna lista (då måste domaren sitta i karantän vid hemresa), återbetalas hela anm. avgiften
Allt deltagande sker på egen risk

FPS - 100-års jubileum 2022

The Fell  Pony Society, som vi är Over Sea Branch till , firar 100-års jubileum 2022.

Dom har aktiviteter hela året, men större händelser är hingstshowen i maj och en intensiv vecka 7-14 augusti 2022, Breed show, stuteribesök, utställning om fell, föreläsningar, bal m.m. Tips, att en resa dit då är inte fel för fellfantaster.

Se deras hemsida.

Vårträff i Stockholm

Michaks Pero

Vill ni träffa Fellponnier och fika med oss?

Den 28 maj 2022 anordnar vi en träff hos Maria Borgegård, utanför Arlanda. Alla är välkomna, medlemmar som ickemedlemar!

Vi umgås med Fellponnyer, förhoppningsvis ett föl också, pratar häst över en kopp kaffe med dopp, och får lite tips och trix om hästmassage. Det viktigaste är att vi bara har en trevlig dag i Fellponnyns tecken.

Plats: Espesta 633, 19593 Märsta

Tid: 12:00

Hjärtligt välkomna !

Tel: 070-246 88 29 (Maria)

Nu är Svenska Fellponnyföreningen Oversea Barnch till FPS

Fölregistrering & betäckningsrapporter

Nu är det klart att betäckningsrapporter, både vita och rosa, och blanketter för registrering av fölen, ska skickas till FPS som vanligt.

prop.docx 2

Proposition till riksutställningen 2021

VIKTIGT!!

Skicka inga pass eller dylikt til FPS utan att ha haft mailkontakt med dem först.

Det är vissa saker som de inte kan utföra nu efter Brexit.

Mer info kommer.

Registrering Jordbruksverket

Reglerna innebär att du som har en anläggning med hästar ska registreras hos Jordbruksverket och det ska göras senast den 1 oktober 2021. Detta gäller stora som små stall. Läs mer på Jordbruksverkets sida.

Information från FPS

Labbet, AHT som FPS skickar DNA prov till har problem och har ej gjort några tester sedan mars, FPS förhandlar med ett annat labb, som har kopior på AHTs gjorda DNA tester. mer info hur det blir med detta och hur det påverkar DNAprover kommer inom ca 14 dagar. Detta påverkar fölreg och nya hingstlicenser.

INFO FRÅN FPS

BREXIT EXPORT UPDATE FROM 1 JANUARY 2021

All passports issued by Defra recognized studbooks are now recognized by the EU following Third Country listing (recognition) of the UK and its Defra approved equine Studbooks. The equine should also be registered in an equivalent breeding book in the EU.
For the movement of equines from Great Britain (GB) to Northern Ireland (NI) new measures and procedures come into force from 1 January 2021.
The official advice is not to try to export equines and their breeding products to the EU (and to Northern Ireland) until at least the end of January – due to the lack of import points and possible delays at customs.